Ljubitelji životne sredine i ekološki dizajneri nadahnjuju nas svojim projektima koji se fokusiraju na očuvanje planete – sporu modu. Ono što je dostupno na policama prodavnica – virtuelnih ili fizičkih – primorava nas da odlučimo šta će završiti u garderoberu. Naše odluke utiču na životnu sredinu – materijali od kojih je svaki komad napravljen i kako utiče na stanje vode, vazduha i zemljišta u svetu. Kada bi proizvodnja brze mode zakočila, svi bismo imali koristi od toga.
Modna industrija počinje da uvodi sporije, etične, održive prakse u posao pravljenja nove odeće. Mi kao potrošači možemo da prihvatimo to i da uvek savesno biramo odeću – onu koja nije samo prolazan trend. Spora moda može pažljivo da se uključi u tkivo našeg života – a mi smo preispitali tri aktivnosti koje unose promene.
Ne postoji ništa što može da nas motiviše na bolje navike poput podsticaja i nagrada. Postoji niz nagradnih projekata kojima se odaje priznanje dizajnerima i kompanijama koje stavljaju etičnu modu u fokus svojih novih ideja.
- Modne nagrade Zeleni tepih već stavljaju akcenat na održive inovacije, a dodeljuju ih svetski poznati modeli i holivudske zvezde i tako pomažu da se poveća svest o tome koliko je važna odeća koja se proizvodi savesno.
- Nagrade za održivu modu odaju priznanje najodrživijim idejama dizajnera i brendova koji ispunjavaju kriterijume odgovornim stavom i delovanjem u cilju smanjivanja uticaja na životnu sredinu. Njihova novčana nagrada se deli na dva dela: pola za pobednika i pola za NVO koja se bavi zaštitom životne sredine.
- Diplomirana studentkinja modnog dizajna iz Melburna Tes Vitfort, koja je osvojila prošlogodišnju nagradu Redress Design, kaže: „Na nama je da ograničimo negativne uticaje modne industrije na životnu sredinu – bilo korišćenjem veštačke inteligencije za kreiranje krojeva s nula otpada ili novim ekološki prihvatljivim tekstilom i tehnikama.
Ovi ambasadori ekološke mode mogu da podstaknu industriju da pređe u potpuno novo doba i inspirišu kolege dizajnere da razmisle o tome kako proizvode i obrađuju svoje tkanine – ali i da pokažu potrošačima da je održiva odeća u trendu!
Kejt Flečer, profesorka održivosti, dizajna i mode koja se pojavila na događaju TEDx Talk i održala prezentaciju na temu potrošača i mode van granica konzumerizma prošle godine je posvećeni zagovornik odgovornih, održivih izbora. U tom smislu, Kejt Flečer takođe istražuje „kako celina funkcioniše“ i utiče ma odabir odeće koju nosimo. Kao članica londonskog Centra za održivu modu, nedavno je vodila projekat pod nazivom Modne ekologije. Ovo fascinantno istraživanje se fokusiralo na lokalizam i interakcije i odnose između odeće, ljudi i njihovog neposrednog okruženja.
Trud i vreme potrebno za preispitivanje šire modne slike putem lokalnog uzorkovanja će nesumnjivo dovesti do boljeg razumevanja aktulenih modnih izbora – kao i načina na koji možemo zajedno da radimo na boljoj budućnosti biranjem etičnih brendova i spore mode.
Potrošači se možda ne sećaju vremena kada nam je svaki komad odeće bio dragocen i čuvali smo svaki najduže što smo mogli. Rasparane ivice smo podrubljivali, a rupe smo prekrivali zakrpama. Danas bacamo odeću čak i ako se olabavi šav ili otpadne dugme. Projekat Vidljivi popravak nas podstiče da produžimo životni vek odeće i ponovo je zavolimo.
Na vebsajtu se nalazi rubrika Mendspiration, koja sugeriše „kreativne ideje za popravljanje oštećene odeće“, a objave na blogu sadrže obilje inspirativnih priča koje stavljaju akcenat na umirujuće dejstvo fokusiranog šivenja. Važan deo projekta je to što ohrabruju druge da dižu glas na društvenim mrežama i ponosno objavljuju svoje kreativne popravke i obnovljenu odeću.
Ako se svi bacimo na zakrpe, šivenje i porubljivanje, manje odeće će završavati u đubretu – a i naša individulanost će doći do izražaja nasuprot klonova koji šetaju glavnim gradskim ulicama.
Image credits:
Header image: Getty Images
Image of Green Carpet Fashion Awards event: Getty Images
Image of Redress Design Award winner: Redress Design Award PR
Inicijative spore mode nas inspirišu i motivišu da budemo bolji. Ako želite da saznate kako Perwoll stoji na polju održivosti – kao i kako napreduje – kliknite ovde.